Lekcja 4: Pytania i wskazówki

photo of beach

Zdolność zadawania pytań i rozumienia odpowiedzi jest kluczowa w komunikacji. W tej lekcji nauczymy się, jak poprosić o informacje i zrozumieć podstawowe instrukcje.

Słownictwo:

  1. ¿Dónde…? – Gdzie…?
  2. ¿Cómo…? – Jak…?
  3. ¿Cuándo…? – Kiedy…?
  4. ¿Por qué…? – Dlaczego…?
  5. ¿Cuánto…? – Ile…?
  6. La información – informacja
  7. El mapa – mapa
  8. La dirección – kierunek, adres
  9. El horario – rozkład, harmonogram
  10. La calle – ulica
  11. La izquierda – lewo
  12. La derecha – prawo
  13. recto – prosto
  14. cerca – blisko
  15. lejos – daleko
  16. La estación – stacja
  17. El aeropuerto – lotnisko
  18. La parada de autobús – przystanek autobusowy
  19. La parada de taxi – postój taksówek
  20. El hotel – hotel

Zwroty:

  1. ¿Dónde está el/la…? – Gdzie jest…?
  2. ¿Cómo llego a…? – Jak dojdę do…?
  3. ¿Cuándo abre/cierra…? – Kiedy otwiera/zamyka się…?
  4. ¿Por qué está cerrado/abierto…? – Dlaczego jest zamknięte/otwarte…?
  5. ¿Cuánto cuesta el billete? – Ile kosztuje bilet?
  6. Necesito información sobre… – Potrzebuję informacji na temat…
  7. ¿Puede mostrarme en el mapa? – Czy może mi Pan/Pani pokazać na mapie?
  8. Sigue recto. – Proszę iść prosto.
  9. Gira a la izquierda/derecha. – Skręć w lewo/prawo.
  10. Está cerca/lejos. – To jest blisko/daleko.
  11. Busca la calle… – Szukaj ulicy…
  12. La estación está a… – Stacja jest w…
  13. El aeropuerto está a… – Lotnisko jest w…
  14. La parada de autobús/taxi está a… – Przystanek autobusowy/postój taksówek jest w…
  15. ¿Dónde está el hotel…? – Gdzie jest hotel…?
  16. Quiero ir a… – Chcę iść do…
  17. ¿Cuánto tiempo se tarda en llegar a…? – Ile czasu zajmuje dojście do…?
  18. ¿Puede darme la dirección de…? – Czy może mi Pan/Pani podać adres…?
  19. Estoy perdido/a. – Zgubiłem/am się.
  20. ¿Dónde puedo comprar un billete? – Gdzie mogę kupić bilet?

Dialogi:

Dialog 1:

  • A: ¿Dónde está el aeropuerto? (Gdzie jest lotnisko?)
  • B: El aeropuerto está lejos. Necesitas tomar un taxi. (Lotnisko jest daleko. Musisz wziąć taksówkę.)

Dialog 2:

  • A: ¿Cómo llego a la estación de tren? (Jak dojdę do stacji kolejowej?)
  • B: Sigue recto y gira a la izquierda en la segunda calle. (Idź prosto i skręć w lewo w drugiej ulicy.)

Dialog 3:

  • A: ¿Cuándo abre el museo? (Kiedy otwiera się muzeum?)
  • B: El museo abre a las diez de la mañana. (Muzeum otwiera się o dziesiątej rano.)

Dialog 4:

  • A: ¿Por qué está cerrado el banco? (Dlaczego bank jest zamknięty?)
  • B: El banco está cerrado porque hoy es domingo. (Bank jest zamknięty, ponieważ dzisiaj jest niedziela.)

Dialog 5:

  • A: Estoy perdido, ¿puede mostrarme en el mapa cómo llegar al hotel “La Paz”? (Zgubiłem się, czy może mi Pan pokazać na mapie, jak dojść do hotelu “La Paz”?)
  • B: Claro, aquí está el hotel “La Paz”. Necesitas ir recto dos calles y luego girar a la derecha. Está cerca. (Jasne, tu jest hotel “La Paz”. Musisz iść prosto przez dwie ulice, a potem skręcić w prawo. Jest blisko.)
kalendarz